TEKNIK BELAJAR BERKESAN
Pengenalan
|
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
1. Recopy
[salin semula]
2. Rework all model 5 x
[buat semula
contoh/cepat/5x]
3. Recite out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
4. Recheck
[semak semula]
5. Reasonnablenes
[jawapan berpatutan/sebaliknya]
1. s-sumarize [ringkaskan
nota penting]
2. t-test your self [uji diri anda]
3. u-use
[gunakan]
4. V-visualize [bayangkan
selalu]
![]() |
1. Kita mempunyai apa yang dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak
kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik' seperti perkataan, nombor,
kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan kanan.
2. Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama,
imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
3. Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian
otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita
untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk
menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam,
hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan
pelajaran.
4. Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya
untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua
khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk
khayalan digunakan untuk membayangkan pelajaran.
5. Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat
perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa
berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran,
semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.
6. Sebagai contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik
sudah gelap, Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula
bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari.
Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang
diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap
malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran
sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari
sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari
tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan
dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum
mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.
![]() |
1. Masa sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Aamalkan
teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara
menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
2. Masa terbangun di tengah malam( Belajar seperti No.1)
3. Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
6. Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
7. Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
8. Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
9. Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
10.
Masa di
dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
11.
Masa
berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
12.
Masa
sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
13.
Masa
menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
14.
Masa rehat
(ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
15.
Masa
sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
16.
Masa
berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
17.
Masa
berada dalam bas ( baca kad nota)
18.
Masa rehat
selepas makan (baca novel/majalah)
19.
Masa rehat
selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
20.
Masa
menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
No comments:
Post a Comment